29 Ocak 2009

KURU PATLICAN DOLMASI

Tesadüfler zinciri sonucu dün akşam kuru patlıcan dolması yapmak zorunda kaldım...Biraz ani bir karar oldu ama iyi ki de oldu..
Daha önceden farklı yerlerde yemiştim yani yapılışını az çok biliyordum, sonuçta dolma değil mi? İlk defa denemiş olsam da, birgün yaparım diye, bizzat Urfa ve Antep yöresinden olan tanıdıklarımdan aldığım tarifi kafamın bir köşesine yazmıştım..Eh bu durumda dolmayı da yapmak çok zor olmadı.
Ben bayılıyorum bu tatlara, zaten doğu yörelerimizin tatları başlıbaşına bir kültür..Kuru dolma da onlardan birisi..
Dolmayı kıymasız yaptım ama içindeki salça ve baharatların zenginliği ile kıyma tadını pek de aratmadı açıkcası..Geçelim tarife..
Malzeme listesi 20 adet ufağa yakın orta boy kuru patlıcan için geçerlidir ..

Malzemeler;
  • 20 adet kuru patlıcan
  • 1 su bardağı pirinç
  • 1 adet orta boy kuru soğan
  • 3-4 diş sarımsak
  • 1 yemek kaşığı biber salçası
  • 1 yemek kaşığı domates salçası
  • 1 çay bardağı sıvıyağ
  • Tuz, karabiber, kırmızı biber, kuru nane
  • 2-3 dal maydanoz
  • İsteğe göre 1 yemek kaşığı nar ekşisi ya da 1 çay kaşığı toz limontuzu ya da 1-2 tatlı kaşığı sumak ya da sonradan eklemek üzere limon..........

Şimdi bu ekşi konusunu şöyle açıklayım; doğu yöresinde bu tarz kuru dolmalarda mutlaka ekşi kullanılır, Urfa yöresinde dolmalarda limontuzu kullanıldığını bizzat iyi bilirim..

Antep tarafında da genelde nar ekşişi kullanılıyor yani ekşi, kuru dolmalar için gerekli bir malzeme..Tabii isteğe bağlı..Ben kullandım mı ? ekşiyi çok sevmeme rağmen, sevmeyenleri düşünerek hayır:)

Yapılışı;

----Kuru dolmaları büyük bir tencerede kaynatmaya başlayın..Kaynamaya başladıktan ilk 10 dk sonra suyunu değiştirin tekrar 10-15 dk daha kaynatın..

----Patlıcanlar haşlanırken içini hazırlayın.Kuru soğanı ve sarımsağı incecik doğrayın..1 çay bardağı sıvıyağda pembeleştirin.

----Domates ve biber salçasını ekleyerek, 2-3 dk daha kavurun..

----Pirinci yıkayın ve süzün..Salçalı karışıma ekleyin..Tuz, karabiber, kırmızı biber, kuru nane ve doğranmış maydanozu ekleyin..

----1 su bardağı kaynar su ekleyerek, arada karıştırarak, kısık ateşte, pirinç suyunu çekene kadar yaklaşık 10 dk pişirin ve demlenmeye bırakın. ...........Ekşi bir tat istiyorsanız piştikten sonra, bu aşamada limon tuzu ya da nar ekşisini ekleyin ve demlenmeye bırakın.

----Haşlanan ve ılınan patlıcanları demlenen pilav içi ile yarısını biraz geçecek şekilde doldurun..Kuru dolmalar, normal dolmalardan biraz daha az doldurulur.

----Geniş ve yayvan bir tencereye, dik değil, yatık durumda sırt sırta dizin..(Fotodaki gibi) ..2.sırayı da aynen üzerlerine dizin..

----Patlıcanların yarısını geçmeyecek kadar sıcak su ekleyerek, kısık ateşte yaklaşık 30 dk. daha pişirin.. Ara ara suyunu kontrol edin, suyu azalırsa az miktarda tekrar ekleyin..

----Maydanoz ile servis yapın.

15 yorum:

meliha dedi ki...

Kuru patlıcan dolması hiç yemedim.çok merak ettiğim ve denemek istediğim bir tarif
ellerine sağlık
sevgiler.

hunerlieller dedi ki...

çoook severim kuru patlıcan dolmasını...nefisss görünüyor.ellerinize saglık.sevgiler.

emilia dedi ki...

Harika bir tarif. Siz galiba düşüncemi okuyorsunuz :) Ben dün kuru patlıcan aldım eşim seiyor diye ve size anışacaktım nasıl yapmam lazım. Bugun baktım tam benim istediğim tarif verdiniz :) Teşekkür ederim

derya dedi ki...

Canım çok severim ellerine sağlık harika olmuş öptüm...

CANDAN TARİFLER dedi ki...

KURU PATLICAN DOLMASI ÇOK AMA ÇOK LEZZETLİ OLUYOR BENDE ÇOK SEVİYORUM TADINI ELLERİNE SAĞLIK
SEVGİLERİMİ GÖNDERİYORUM

kristalkelebek(aslı) dedi ki...

Daha önce bir kez dışarda tatma imkanım olmuştu, nefis bir lezzet. Artık bu tarifle evde kendim de deneyebilirim. Etsiz oluşu tam bana göre olmuş.
Ellerine sağlık canım:)..
Sevgiler...
aslı

Siminya dedi ki...

bu şey varya en sevdiğim yemek, kokusunu 50 kilometreden alırım eğer sumak ekşisiyle yapılmışsa off anam pof. Mardinlilere sevgiler, yemeğin geldiği yer arap ülkeleriymiş

neslihan dedi ki...

çok leziz görünüyor canım dolman,benim patlıcanlar da gelsin hemen denyeceğim:-)ellerine sağlık.sevgilerimle...

emilia dedi ki...

Papatya Sofrası blogumu ziyatet ettiğin için çok sevindim. Yorumu mailime yazdın oraya nadiren bakıyorum ama sen yazarsın diye artık her gun bakarım. Çok mutlu ettin beni teşekkur ederim

asya yusof dedi ki...

Kuru patlicani cok severim ama bizim burda pek bulma imkani yok ellerinize saglik cokguzel gozukuyor..

fullhouse dedi ki...

tariflerine bayıldım. hepsi de damak tadıma çok uygun. bundan sonra sürekli takipte olacağım. sevgiler.

birsence dedi ki...

çok severim..bende bu akşamki misafirlerim için yaptım ama inan seninkiler kadar güzel görünmüyorlar:( ellerine sağlık canım...

neslihan dedi ki...

çok güzel bir tat .. tavsiye ederim

neslihan dedi ki...

çok güzel bir tat .. tavsiye ederim

Adsız dedi ki...

Elinize sağlık. Ben sizin tarifinize bulgur ve kıyma ekleyerek yaptım. Henüz pişirmedim sabah pişirecegim ama tadına baktım, iç çok leziz.